Életünk La Gomerán

Viva La Gomera!

Spanyolország két hónap alatt, lassan oldja fel a korlátozásokat

2020. április 30. 20:12 - Élet La Gomerán

Mióta február 1-én reggel arra ébredtem a híreket olvasva, hogy a Covid-19, más néven a koronavírus új változata, pont La Gomerán jelent meg először Spanyolországban, megváltoztak a hírolvasási szokásaim. Sokkal több spanyol sajtóterméket kezdtem követni, beépült a mindennapjaimba, hogy nemcsak a magyar vonatkozású híreket figyelem, de a spanyolt is. Talán soha nem szerepelt ennyit még a mi picike szigetünk az országos sajtóban, mint az elmúlt hetekben. Szerencsére az utóbbi időben azzal a nagyon pozitív hírrel kerültünk be, hogy "kitakarodott" innen a koronavírus. A Kanári-szigetek átfertőzöttsége végig jóval alatta maradt az országos átlagnak, de azért Tenerifét elég rendesen elkapta a többi szigethez képest. 135 ember hunyt el eddig 2205 bizonyított betegszám mellett a nyolc szigeten. 102 beteg jut 100.000 lakosra. La Graciosán egyáltalán nem volt megbetegedés, El Hierron 3-4, nálunk összesen 10.

Azért ezt a három szigetet emelem ki, mert a korlátozások feloldása itt kezdődik el, ezeken a kicsi szigeteken és a Baleári-szigetekhez tartozó Formenterán. A négy sziget körül a miénk a legnagyobb 22 ezer lakossal és március 29-én regisztrálták az utolsó Covid-19 fertőzöttet. Május 4-én a feloldás első fázisába léphetünk, ami azt jelenti, hogy megnyithatnak a boltok, az éttermek, bárok teraszai 30% kapacitással, kinyithatnak a fodrászatok időpont foglalásos rendszerben, szabadon járhatunk-kelhetünk a szigeten. A zárt terekben maszkviselésre köteleznek.

Las Americas, Tenerife március 21-én

Május 11-től majd más tartományok is az első fázisba léphetnek, de addig is, szombattól mindenhol lehet már egyéni sport céllal is utcára lépni: sétálni, kocogni, mozogni egy kicsit. Andalúzia, Katalónia és a Kanári-szigetek ezt időkorláthoz kötné, mindhárman másképpen, végül egységes reguláció lesz: 6-10:00 és 20-23:00 között lehet sportolni, maximum két felnőtt lehet együtt, akik egy címen élnek. Gyakorlatilag a ház körül 1 km-es körzetben lehet gyalogolni, futni, biciklizni. A 70 év felettiek 10:00-12:00 valamint 19-20:00 között mehetnek utcára. A gyerekeket 12-19:00 között vihetjük ki. Az 5000 lakosnál kisebb településeken nem lesz megkötés, így nálunk, Valle Gran Reyben sem.

A kormányt természetesen támadja mindenki és a koalíción belül sincs teljes összhang. Kritizálják a feloldás menetrendjét, részleteit, sebességét, irányítását; támadják a tartományi vezetők, elégedetlenek a gazdasági szereplők, az egészségügyi dolgozók, a bankok és még a most újrainduló szektorok is. A városi éttermeknek gyakran kicsi a terasza ahhoz, hogy érdemes legyen kinyitni az engedélyezett 30%-os kihasználtsággal, mert amint kinyitnak, elesnek a támogatásoktól, amit azért kaptak, hogy ne menjenek tönkre azalatt, amíg muszáj volt zárva tartaniuk. A tengerparti helyeken pedig nincsenek turisták és csak találgatások vannak arról, hogy mikor jönnek újra. A lakosság nagyon nehéz helyzetbe került.

Négy fázist tervez a Pedro Sánchez vezette koalíciós kormány, mindegyik körülbelül két hétig fog tartani, így 6-8 hét alatt fogják feloldani az összes korlátot. A következő fázisba lépés feltételei szigorúak: tekintetbe veszik a fertőzésszámok alakulását, az egészségügyi személyzet kapacitását, a biztonsági készültséget, mint pl. képesek-e szűrni a vírust a kórházba kerülő embereken, megszűrték-e az idősotthonok lakóit, van-e előírt számú intenzív ágy és lélegeztető gép. A kormány aszimmetrikusan, fokozatosan és koordináltan tervezi a feloldást, amelynek értelmezése rendesen feladja a leckét mindenkinek.

• Egymást meglátogatni az otthonában az első fázisban nem lehet, de megihatunk együtt valamit egy teraszon a biztonsági intézkedések betartása mellett.
  • Akinek van még egy olyan ingatlana, ahol lakcímet létesített egy másik tartományban, annak várnia kell a feloldási folyamat végéig, de ugyanazon a tartományon belül már a 2. fázisban is elutazhat a saját házába. Tehát egy madridi majd júliusban utazhat el a tengerparti házába, de egy gomero már május közepe táján –mi elvileg május 18-án lépünk majd a 2. fázisba-   átmehet tenerifei lakásába.
  • Az iskolák nem indulnak újra szeptemberig, de az érettségiket meg fogják tartani. Tervezik a nyári korrepetáló kurzusokat, június 22 és július 10-e között az elmaradást mutató gyerekeknek. A 2. fázistól azonban lehetővé kell tenni a hat éven aluli kicsiknek az óvodalátogatást abban az esetben, ha mindkét szülőnek rugalmatlan és jelenlétet igénylő munkahelye van.
  • Az időseket védeni kell nekik szóló nyitvatartási időzónákkal, erről a napokban kapunk majd tájékoztatást.
  • Már a 0. fázistól, tehát mindenhol, vásárolgathatunk a kisebb üzletekben, de a bevásárlóközpontokat csak a 2. fázisban nyitják meg.
  • A természetbe hamarabb, az első fázisban is kimehetünk és a múzeumokat is lehet látogatni már az első szakaszban.
  • Misét a 2. fázistól lehet celebrálni, 50%-os helykihasználtsággal.
  • A konyhakertet már lehet művelni, ha a telek a szokásos lakhelyen van, tehát a lakóhely municipióján belül. (kb.járásnak felel meg)
  • Júniusban majd kinyitják a strandokat is, ezt csak a 3. fázisban engedik.

Spanyolország nem számol külföldi turizmussal ezen a nyáron. Egyelőre a központi kormány "nem hallja" a tartományi sikolyokat, de ezek a sikolyok sem határozottak. Éhen haljunk turisták nélkül vagy jöhessenek, de megbetegíthetnek bennünket újra? Van egy olyan meglehetősen meredek elképzelés, hogy jöjjenek, de hozzanak negatív tesztet, ami maximum négy napos. Ugyanakkor egyes országok óva intik állampolgáraikat Spanyolországtól, például a németek, ami nem meglepő egyáltalán, de a németek nélkül nehéz elképzelni a turizmus újraélesztését. A légitársaságok is vívódnak még, hogyan indítsák majd újra járataikat. A kikötők és repülőterek megnyitása az utolsó intézkedések között lesz, hiszen egyelőre még országon belül sem utazhatunk szabadon, csak szigorú feltételek mellett.

Spanyolország az egyik legfertőzöttebb ország. Néhány nappal ezelőtt a kormány megváltoztatta a statisztikát, külön kezelve a PCR pozitívakat a gyorsteszttel igazoltaktól és a tüneteket is mutató betegeket azoktól, akik nem éreznek semmit. 200.000+ fertőzöttnél tartunk 24,5 ezer halottnál. 454 fertőzött jut 100.000 lakosra.

Magyarországra hazajutni jelenleg elég körülményes és veszélyes. Van néhány gép hetente Madrid és Barcelona felé, illetve hetente egy-kettő Frankfurtba, amivel ismerősök fognak utazni, ezért merem biztosan állítani, hogy létezik. Ránéztem a tenerifei repülőterek adataira, de nem megbízhatóak, mert a májusi Wizzair gépek biztosan nem mennek, a jegyeket visszamondták, de a reptéri induló járatok között mégis szerepel a pénteki szokásos járat. Szóval csak átszállással, de kétlem, hogy össze lehet rakni egy utazást néhány órás tranzittal, ahogy azt megszoktuk békeidőben. Minél hosszabb egy út, csekkolással, szállodával, taxizással, annál nagyobb az esély a fertőzésre egy nagyvárosban. Feltételezhető, hogy mások is így gondolkodnak, tehát csak az utazik, akinek muszáj. Így viszont nem alakul ki kereslet a jegyek iránt. Én azoknak hiszek, akik szerint évek telnek majd el, amíg újraépülnek a régi járatok. Befellegzett az olcsó repülőjegyeknek.

(Mindkét foto a www.depositphotos.com oldalról származik.)

Örülünk, hogy hamarosan szabadon jöhetünk-mehetünk szeretett, gyönyörű szigetünkön, ami most annyira nyugodt lesz, mint ahogy mi, személy szerint még sose láttuk. Ugyanakkor félünk is, hogy megindul az elvándorlás, ezáltal az itt maradók számára is egyre szűkülnek a lehetőségek, szolgáltatások.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.