Életünk La Gomerán

Viva La Gomera!

Kirándulások Tenerifén

2020. február 07. 23:54 - Élet La Gomerán

Néha megkérdezik tőlünk, hogy mit lehet egy ekkora szigeten csinálni. Elsősorban élni nyugiban. Minőségi életünk középpontja nem a fogyasztás. Ha nem megyünk túl gyakran Tenerifére, akkor még talán a ökolábnyomunk is kisebb lesz, mint korábban volt a kontinensen. Elközlekedgetünk egy tank üzemanyaggal egy hónapig. Nincsenek hipermarketek, nincs mozi, nincs pláza, a gyerekek kénytelenek eljátszani egy labdával a kikötőben, ehhez szerencsére szinte mindig jó idő van. Kirándulunk a hegyekbe, kiszaladunk a strandra, akárcsak homokozni vagy napozni. Minden közel van, legtöbb helyre gyalog is el lehet sétálni. Azonban, ha egy kis változatosságra vágyunk, akkor legkézenfekvőbb dolog áthajózni Tenerifére, ahol La Gomerához képest "minden" van. Ott szoktunk plázázni, mozizni és néha turistáskodni is.

Ezekre a tenerifei kirándulásainkra általában akkor kerül sor, amikor vendég érkezik hozzánk Magyarországról mondjuk több, mint egy hétre. Ilyenkor, főleg, ha még nem járt Tenerifén korábban -az nem számít, hogy oda érkezik a repülő- akkor jogos a kívánság, hogy szeretne egy kicsit ott is körülnézni. Annak idején, amikor először jöttünk La Gomerára látogatóba, én sem szavaztam meg többet, mint 3-4 napot a kis szigetnek, azon a véleményem voltam, hogy biztosan unalmas lesz, menjünk csak Tenerifére inkább. Nem volt unalmas és azon a héten, amit ott töltöttünk, végig visszavágytam ide. Mai eszemmel úgy szervezném, hogy 3-4 nap alatt néznék körül Tenerife északi részén majd jönnék pihenni, túrázni, strandolni Valle Gran Reybe. No persze, ha több hét is lehet a szabadság, akkor annál jobb!

Legutóbbi vendégünkkel Puerto de la Cruzt választottuk ki bázisnak. Ez az északi rész turisztikai központja nagyon sok jó szállodával vár barátibb árakon, mint délen, tengerparti fekvéssel, hangulatos belvárossal,  történelmi épületekkel, autópályához, bevásárlóközponthoz közel. És itt van a Loro Parque is, egy állatkert, ahol papagáj-, delfin-, orca- és fókashowt is lehet látni. De, ami a legfontosabb, alkalmas kiinduló hely a csillagtúrákhoz. Akár egyénileg, bérelt autóval, akár szervezett kirándulásokra befizetve, praktikus.

Teide: Egész Spanyolország legmagasabb pontja. Több út is vezet fel a felvonóhoz, amellyel szép időben a csúcsra is eljuthatunk, de az előfoglalás ajánlott. Mi a TF-21-es számú úton mentünk fel a "Paradores del Cańadas del Teide" parkolóig, ahol gyönyörű kilátás nyílt a csúcsra és a Roques de Garcíara. Itt található a nagyon híres szikla, a Roque Chinchado is, amely alul keskenyebb, mint felül, mert más az anyaga és így látványosan jobban erodálódott az alja, mint a teteje. A régi spanyol 1000 pesetáson is szerepelt a képe. Fantasztikus látvány a Teide, holdbéli táj, ez mindig elhangzik: különböző, sokszínű vulkanikus kőzet alkotja a nemzeti parkot. Már az odavezető út is látványos, ahogy kapaszkodunk fel a szerpentineken az Orotava-völgy szőlővidékein, majd ahogy a növényzet változik: pálmákból fenyves lesz, majd egyre gyérül és végül csak a sziklák. Aki Tenerifére jön, nehogy kihagyja a Teide Nemzeti Park meglátogatását! Hány vulkán van Tenerifén - ki tudja? Nem, nem csak a Teide, van még 20 másik!

Innen a TF-38-as felé kanyarodtunk és Santiagon keresztül a Mazca-völgy felé indultunk. Ezúttal kihagytuk, mert szervezett kirándulással utaztunk, de jó szívvel ajánlom Vilaflor falut is, megéri a kitérőt. Ez Spanyolrszág legmagasabban fekvő lakott települése. 1500 méter magasan az erdőkoronába fészkelődve bújik meg ez a festői kis falucska, ahol megfigyelhetjük a tradicionális kanári építészet örökségét. Ez Tenerife első szentté avatottjának szülőfaluja, Hermano Pedro-é, (Péter testvér) akinek szülőházában ma is az általa alapított rend testvérei élnek. Itt van a Pino Gordo, egy hatalmas kanári fenyő és a közelben a Paisaje Lunar, a fehér sziklás kirándulóhely. A kanári fenyőt említettem, de nem mehetünk el mellette ennyivel, mert jelentősége sokkal nagyobb. A pinus canariensis valószínüleg sokkal nagyobb területeken volt jelen az északi flórabirodalomban, de a legutóbbi jégkorszakban visszaszorult Makaronéziába. (= Azori-szigetek, Madeira, Kanári-szigetek,Zöld-foki szigetek) Itt is csak a nyugati szigeteken él meg, de azokon fontos szerepe van a víz kondenzálásában. Ezért nem kopárak az 1500 m feletti régiók sem, mert ennek a fenyőnek a tűlevelei összegyűjtik a vizet. Egy felhős napon 1500 litert nyer ki egy ilyen fenyő, amelyből csak 800 l-t használ fel, a többit a talajba vezeti.

A Mazca-völgybe vezető út kicsit félelmetes, gyakorlatlan sofőröknek egyáltalán nem ajánlom. Szűk az út, hajtűkanyarokkal tarkított, jönnek szembe a kirándulóbuszok, amelyek el sem tudnak fordulni elsőre, manőverezni kell nekik, miközben nézünk a szakadékba és tolatgatni próbálunk, hogy helyet csináljunk nekik. Mi bíztunk a sofőrünkben, jobb híján, de örültem is, hogy nem autóval jöttünk. Sokkal kényelmesebb egy kirándulás, ha nem kell folyton tájékozódni, a forgalmat figyelni, parkolót keresni. Szerintem, mióta kicsit öregebb vagyok. Régebben az autó adta szabadág jelentette a kényelmet. Viszont a túrázást még jól bírom, így ide, a Mazca-völgybe vissza kell jönnöm, hogy végigmenjek a faluból az öbölig. 600 m-re a tengerszint felett, körbekerítve sziklákkal, nem véletlen volt a kalózok menedéke ez a közelmúltban csak gyalog vagy szamáron megközelíthető hegyi falu.

Innen Buenavista del Norte irányába indulva Garachicot mindenképpen ejtsük útba. Az egyik legrégebbi kanári-szigeteki település, a 15. századtól kezdve stratégiai fontosságú kikötővel. Nemcsak az újvilág felé jelentős állomása a spanyoloknak, de a helyi borokat, mint a híres malvasiát a közeli Icod-ból is itt rakodták be az angol hajókba. A várost 1706-ban egy vulkánkitörés elpusztította. Sajnos a kikötője nem is élte túl ezt a kegyetlen természeti csapást, annak szerepét Puerto de la Cruz vette át. A lefolyó láva a tengerrel találkozva érdekes képződményeket alkotott, ez ma a lávastrand. A legenda szerint az emberek a templomban imádkozva várták a pusztító lávát, de az csodálatos módon szétvált és kikerülte őket, így megmenekültek. Garachicoban áll La Gomera grófjának -ne feledjük, Spanyolország monarchia- palotája is, a főtér egyik nevezetes épülete. Körben a patríciusok házai, mind faerkélyekkel, amely a jólét szimbóluma volt Tenerifén.

Icod de los Vinosban található Tenerife egyik turisztikai jelképe a Drago Milenario sárkányvérfa. Úgy 800 éves lehet maximum, de lehet, hogy kevesebb. Az ezer évet állítólag nem tudja igazolni. A sárkányvérfa, ami valójában nem fa -évgyűrűi nincsenek- a leghosszabb életű növényfaj, s ez itt Icodban köztük is a legöregebb. A város azonban ennél sokkal jelentősebb. Termékeny, vízbő völgyében elég korán megtelepedtek a kasztíliai hódítók. A környék nagyon gazdag volt fenyvesekben, a tengerpartja pedig annyira szélvédett, hogy a hajóépítés központjává vált a 17. században. Szép terek, mint pl. a Plaza de las Pilas, és házak vannak, mint a Casa de Cáceres, a Cáceres család otthona, amely ma múzeum. A parton álló Szent Márk templom állítólag a sziget legrégebbije. Aki inkább a természeti látnivalókat részesíti előnyben, annak a Lepkeházat (Mariposario del Drago) ajánlom és a közelben levő, a világ legnagyobb vulkáni barlangját, a 17 km hosszú Cueva del Viento-t. Ha éppen november végén jársz errefelé, akkor András nap előestéjén érdemes idelátogatni és részt venni az új bor kóstolgatására szervezett városi ünnepen. A városka egy hosszú, védett, homokos partszakasszal rendelkezik, amely kiváló a strandolásra is.

Ha már Észak és strandolás, akkor nem feledkezhetünk meg a puerto de la cruzi Lago Martianez szabadidős komplexumról. Ha kedvet kaptál Puerto de la Cruzhoz, ezt úgysem fogod kihagyni. Ez egy mesterséges tó, amelyet medencék, teraszok, éttermek vesznek körül. Építésze César Manrique (1919-1992) volt, a kanári-szigeteki organikus szobrász-építész zseni, akinek legtöbb munkáját Lanzaroten lehet megtekinteni, de La Gomerának is tervezett: Valle Gran Reyben egy kilátó-éttermet.

A tenerifei kirándulóhelyek bemutatását egy következő bejegyzésben folytatom, ahol La Orotava, La Laguna, Santa Cruz, az Anaga-hegység, Taganaga, San Andrés és Candelaria következik.

A képek saját, kivéve a borító képeslap.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vadalmafa 2021.03.25. 10:25:36

Legközelebb egy részét meglátogatjuk!